söndag, juni 27

Idag har jag färgat garn!







Idag har jag färgat garn med Kool-aid. Kool-aid är en artificiellt smaksatt dryck från USA i olika färger som man har upptäckt även kan färga textilier.

Processen är mycket enkel, det enda man behöver är Kool-aid, vatten och garn av animaliska fibrer (ull, alpacka, etc). Jag blandade i lite vinäger i mitt vatten, mest för säkerhetsskull, enligt utsago ska det inte behövas.

Garnet som jag färgat idag är Trekking Pro Natura med 75% ull och 25% bambu.

Jag ville ha lite längre repetitioner av varje färg hellre än ett flammig garn, så därför följde jag den här instruktionen.

Färgerna (smakerna) jag använt är, Tropical Punch, Lemon-Lime, Grape och Black Cherry. Här finns en färgkarta över vilka färger de olika smakerna blir.

Hur det blir uppstickat återstår att se, så nu sitter jag i det fina vädret på balkongen och väntar på att det ska torka, ser fint ut än så länge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar