söndag, februari 20

Fawkes!



Nu är sjalen som jag gjort till Fawkes ära klar. Jag lät mig även inspireras av Mikael Wiehes låt Fågel Fenix, den är verkligen fin.

Jag är jättenöjd med sjalen, den blev precis så som jag ville ha den, lagom stor och precis lagom lik Fawkes och efter tvätt och blockning blev den inte längre så stickig heller :) Det är guldfärgade pärlor som jag satt fast med virknål i maskan mellan omslagen på diagram C.

Fågel Fenix

Höj dej på vida vingar
Flyg min vackra fågel flyg
över stadens torn och tinnar
över land och över by
Res dej ur askan av det som var
förbränt
Stig ur dimma, stig ur rök
Höj dej ur gruset av det som gick
i kras
stolt som dagen när den föds
Flyg min vackra fågel
Flyg mot himmelen
Flyg mot rymd och flyg mot ljus
Svinga dej mot solen
Styr mot stjärnorna
Flyg dit drömmarna slår ut

Garn: 1-trådigt ullgarn
Mönster: Gratismönster från Ravelry - Percy
Stickor: 3.5
Pärlorna är seed beads i storlek 8

6 kommentarer:

  1. En riktig fullträff, supersnygg! Härlig färg också! Och fort gick det, du började ju nyss på den!? :-))))

    SvaraRadera
  2. Hej! Absolut inga dumma frågor!
    Stickorna brukar benämnas i nummerordning efter den ordning man stickar dem i, alltså är den första stickan på varvet 1, nästa 2 osv. Stickar du med magic loop har du bara två stickor, då är den första stickan både 1 & 2 och den andra både 3 & 4. Jag utgår från att de flesta stickar med strumpstickor, därför skriver jag mina mönster för fyra stickor (även om jag själv alltid stickar magic loop).

    Hur du lägger upp nya maskor är en smaksak, jag brukar inte lägga upp efter diagramet för jag tycker att det är för krångligt :). Det syns ändå inte så mycket sen tycker jag, eftersom det oftast döljs när man plockat upp tummens maskor.

    Hoppas du förstår! Annars är det bara att fråga vidare så ska jag försöka svara så gott jag kan. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag förstår att du blev nöjd med sjalen för den ser verkligen jättehärlig ut!

    Blir så imponerad av dig som klarar att följa sånna avancerade spetsstickningsmönster!

    SvaraRadera
  4. Åh, Percy har jag också försökt mig på, men jag och spets är inte de bästa av vänner om man säger som så :D
    Men den var jättefin!

    SvaraRadera
  5. Tack Kamilla! Nog tror jag att du kan bli vän med spets, spets som är så trevligt, det gäller bara att koncentrera sig och hitta ett mönster man gillar. Kanske var inte Percy det rätta, jag tyckte det själv det var lite klurigare än vanligt, jag tycker du ska prova något annat innan du ger upp! :)

    SvaraRadera