lördag, september 18

Tre små bebisar i tredje världen


Det här är tre små bebisvästar jag stickat som ska skickas till länder i Sydafrika. Hittills har jag bara stickat tre, men förhoppningsvis hinner jag sticka några till innan det är dags att lämna iväg dom.

Upphovskvinnan till projektet heter Bibbi Nilsson, som driver ett stickcafé i Lilla Ro, utanför Kävlinge. Idén kom med ett radioprogram där en svensk kvinna ringde in och berättade att hon arbetade på ett BB i Durbanville, Sydafrika. Hon uppmanade människor att sticka filtar eftersom fattiga mammor fick bära hem sina nyfödda i tidningspapper.

Det mesta som stickas är filtar men projektet har utvecklats och västarna jag stickat är konstruerade så att de ska "växa" med barnet så att de kan ha den från nyfödd upp till minst ett halvår. Mönstret är superenkelt och det går snabbt att svänga ihop en väst. Om intresse finns lägger jag gärna upp mönstret!

Mer om projektet kan man läsa här, här, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar