onsdag, maj 4

Den stora garnresan!








I tisdags var jag, mamma och en kompis på en riktig heldagsutflykt och temat var föga förvånande; Garn! Vi besökte hela fyra garnbutiker som alla var av olika karaktär och storlek och det blev en hel del garn inhandlat :)

Den första butiken vi besökte var Margrets Garn, eller Stickproffsen som den också kallas, utanför Eslöv. En liten men ack så välfylld och väldigt trevlig garnbutik. Jag hittade både det ena och det andra och köpte mig bland annat två härvor supermjukt Cacao alpackagarn från finska Teetee som ska bli en randig sjal, mer gosigt alpackagarn från Sandnes och två nystan Eco Ull från Marks & Kattens.

Sen bar det av till centrala Eslöv och butiken Garnsoffan som är belägen i Gallerian Köpmannen. En stor och ganska luftig butik, även den med mycket garn, här fanns även fåtöljer där jag antar att man fick slå sig ner och sticka om man kände lusten falla på :) Här hittade jag något så roligt som fyndpåsar med blandade garner i. Sockgarner, ull, bomull och lin, några nystan var nästan hela och några var det lite mindre i, för en restgarnsfetischist var det alldeles utmärkt och jag köpte hela tre påsar :)

Nästa butik låg i, kanske lite mindre kända, Maglasäte, nämligen Garnskolan. En stor butik med mycket garn från de flesta stora skandinaviska märkena. Här köpte jag bara ett nystan mohair i den finaste blåa färgen delvis för att jag började känna mig ganska nöjd med mina inköp för dagen men också för att väldigt lite i butiken var prismärkt och det kändes lite besvärligt att ständigt gå och fråga, en liten detalj som kan göra stor skillnad för upplevelsen, men bortsett från detta var det en bra garnbutik.

Efter energipåfyllning i form av vegburgare på närmaste gatukök bar det slutligen av till den sista butiken.

Butiken som heter Torgstenen är belägen i Hörby och är nog mera känd för de flesta som en webbutik. Webbutiken är en av mina favoriter och den fysiska butiken hade samma goda sortiment från en mängd olika garnmärken. Jag hittade bland annat favoritgarnet Manos del Uruguay från Artesano och jag blev förälskad i Manos Lace som jag ännu inte haft äran att klämma på, underbart mjukt och förtrollande vackert ;) Efter många om och men följde det dock inte med mig hem, jag kunde inte bestämma mig för vilken färg och eftersom jag kan beställa från webbutiken kan jag ta det med ro. Om man inte har förmånen att besöka butiken går det lika bra på webben, fördelen med en fysisk butik är ju att man kan klämma på garnerna, men om man redan vet hur de känns kan man ju enkelt klicka hem det man vill ha :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar