måndag, april 1

Mithril - "The wealth of Moria was not in gold or jewels..."



Den här sjalen har legat i tankarna längre än på stickorna och jag är glad att kunna säga att det blev precis som jag tänkt mig. Silver och guld, precis som Bilbos mithril-skjorta, lystern i bomullsgarnet gör att den glänser. En väldigt tunn sjal som passar perfekt för sommarväder.

Som vanligt har den legat ett tag och väntat på blockning. Jag blir alltid lite besviken direkt efter att jag maskat av en spetssjal, oblockad spets ser så tråkigt ut, men sen när jag väl tar mig tiden att blocka blir jag alltid glatt överraskad över resultatet. :)

Mönstret är lite av en favorit, det börjar med ett ganska enkelt och meditativt diagram för att sedan gå över till utmaningen där man stickar mönster både aviga och räta varv och sedan avslutas hela härligheten med ett helt gäng nupps. Ett mönster som i mitt tycke har allt. :)

Mönster: Percy Shawl gratismönster från Ravelry
Stickor: 3
Garn: Supertunt bomullsgarn från garnstashen.

8 kommentarer:

  1. Jättefin, Ida! Jag blir alltid så imponerad av dina sjalar.

    SvaraRadera
  2. Vilken u8nderbart vacker sjal, jag har tyvärr inte riktigt tålamod att sticka sjalar, blir för långa varv på slutet.
    Mössan va kul att sticka har jag för mig, va ett tag sedan jag gjorde den, men jag gillar flätor.

    SvaraRadera
  3. Tack allihop! Det värmer verkligen att höra! :)

    SvaraRadera
  4. Oh så snygg!!

    ...och sen är jag ju också vldigt svag för när det blir symbolik i det stickade/skapade! Att det inte bara är ett vackert resultat, utan som här också har inspirationen från Bilbos mithril-skjorta. En extra tanke, en extra dimension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag med, det blir liksom extra kul, både under skapandets gång och efteråt. Det blir en hel del HP och LOTR, hehe. ;)

      Radera